CONSIDERATII GENERALE DESPRE REVITALIZARE
1. Ce este revitalizarea?
Cuvantul „revitalizare” (din limba latina „vita” – viata) poate fi explicat ca “intoarcere la viata”. Descoperirea fenomenului de revitalizare (reparare – remediere) se bazeaza pe proprietati fizico – chimice unice, care apar la nivelul suprafetelor de frecare, in anumite conditii speciale. Explicatia este urmatoarea: in timpul utilizarii mecanismului, datorita uzurii (dislocarii atomilor din structura cristalina a pieselor metalice in contact) pe suprafetele de frecare apar sarcini electronice (legaturi atomice libere). In cazul in care solicitarile aparute in exploatare depasesc limitele admise, mecanismul incepe sa se distruga accelerat sub actiunea acestora. Dar daca intre suprafetele de frecare se introduce un produs special – in cazul de fata un revitalizant, atunci in zona supraincarcata se creeaza conditii excelente in care, din punct de vedere energetic, este foarte usor de construit o suprafata noua in loc de distrugerea celei existente. Deci energia de distructiva se va transforma, in acest caz special, in energie creatoare!
Sa analizam aceste procese mai in detaliu. Cum se uzeaza in mod normal o piesa?
In imagine este prezentat, in detaliu, un defect la nivelul suprafetei de frecare. In acest caz este o zgarietura (in sectiune). Atentie: zona marcata este o zona de suprafata anormala (uzata). Aici atomii metalelor au legaturi duble necompensate: acesti atomi, in cazul unei sarcini mecanice aplicate asupra lor, sunt usor de „rupt” si de „dezechilibrat” rezultatul final fiind scoaterea lor din matrice (structura cristalina metalica). Imaginati-va un copac care creste pe marginea unui rau. Sub actiunea apei si a vantului, solul cu timpul se distruge, dezgolind radacinile copacului. In consecinta, copacul nu se mai fixeaza bine in pamant si orice vant mai puternic il poate smulge, cu tot cu radacini. In mod simplificat acelasi proces are loc si in cazul suprafetelor de frecare. Atomii se rup din ce in ce mai usor din matrice (structura cristalina a metalului) iar uzura progreseaza accelerat. Mai mult decat atat, sub influenta sarcinilor mari se pot dizloca „grupuri” intregi de atomi – clustere – ceea ce va duce la aparitia uzurii catastrofice. Fenomenul de uzura asa s-a manifestat a de la bun inceput – pana la descoperirea fenomenului de revitalizare, cand savantii au descoperit ca exista o posibilitate de a diminua procesul de uzura si chiar de a restabiliza suprafata uzata! S-a descoperit ca este posibila crearea de conditii in care piesele isi recapata din nou masa, volumul si forma initiala. Pentru crearea acestor conditii, in zona de frecare trebuie sa fie introdusa o substanta speciala – revitalizantul XADO. El contine materialul de reconstructie a suprafatei de frecare viitoare si un activator energetic unic, care transforma energia de frecare prea mare in energie pentru crearea unei retele cristaline noi – a unei suprafete noi.
Unde incepe revitalizarea ? Care este mecanismul refacerii suprafetei ?
Revitalizarea incepe in zonele supraincarcate (zonele cu uzuri maxime), pentru ca anume in aceste locuri exista un exces de energie necesar inceperii noului proces de reconstructie, iar atomii metalelor au un numar mare de legaturi libere (necompensate) datorate ruperii atomilor din structura cristalina (uzurii). Aceste legaturi atrag ca niste magneti, anume in zonele de uzura, materialul de reconstructie – revitalizantul XADO. La aparitia sarcinilor electrice, activatorul energetic directioneaza energia excesiva pentru constructia unei retele cristaline noi. In acest mod pe suprafata veche se formeaza o suprafata noua.
Peste cateva minute de functionare, dupa inceputul revitalizarii, in locul zgarieturii apare un nou strat metalo – ceramic. Zona marcata, zona activitatii anormale, dispare. Procesele energetice s-au stabilizat, avansarea uzurii in suprafata de contact s-a oprit. Concomitent are loc fuziunea mutuala a acestor doua substante (a metalului si a metalo – ceramicii), care finalizeaza procesul formarii suprafetei noi si in acest fel opreste definitiv procesul distructiv. In timpul exploatarii, suprafata noua devine tot mai durabila.
Cum se autoregleaza cresterea stratului metaloceramic?
Sa ne imaginam ca privim piesele sub microscop. Chiar si cea mai neteda suprafata, in realitate nu este uniforma reprezentand o serie de “denivelari’’. Uzura apare in locurile slabe „dislocand” si „deplasand” atomi din structura cristalina a metalului piesei. „Denivelarile” devin din ce in ce mai adanci. Deci, uzura de 100% nu are loc atunci cand piesa se uzeaza complet, cum cred unii, ci atunci cand se uzeaza complet „varfurile denivelarilor”. Cat timp exista “scheletul” ce memoreaza dimensiunile initiale ale pieselor, aceste piese pot fi reconstituite integral prin intermediul revitalizarii. In acest fel piesele nu-si vor mari dimensiunile mai mult decat este necesar. Dupa refacerea suprafetei geometrice initiale a piesei tratate, vor disparea si conditiile necesare revitalizarii. Sistemul se va stabiliza. Revitalizantul ramas neutilizat va ramane in ulei si va intra in reactie cand va „semnala” aparitia unei noi zone cu activitate electrica anormala pe suprafata pieselor (uzura).
2. Care este grosimea acoperirii metalo-ceramice formata ca rezultat al revitalizarii?
Calitatea unica a revitalizantului XADO este ca aici nu discutam despre dimensiuni de nivelul straturilor atomice, ci despre dimensiuni comparabile cu uzurile ce pot apare in functionarea diferitelor subansambluri: microni reali, in cazul elementelor sistemului de alimentare (pompe si/sau injectoare), cateva sutimi de milimetru pentru grupul cilindru-piston al motoarelor de autoturism (chiar zgarieturi de pana la 0,2 mm in cazul utilizarii anumitor produse de la XADO) si cateva zecimi de milimentru in cazul angrenajelor cu roti dintate. Pentru fiecare potentiala problema a vehiculului dumneavoastra XADO are dezvoltat deja cel putin un revitalizant cu actiune optimizata pentru subansamblul respectiv.
3. Care sunt avantajele revitalizarii?
In primul rand pe suprafetele de frecare se formeaza un strat nou, astfel se reface forma geometrica a pieselor, recuperand cantitatile de metal care au fost pierdute pe parcursul exploatarii. Aceasta inseamna REPARATIE.
In al doilea rand suprafata capata caracteristici unice: rezistenta mecanica foarte ridicata, rezistenta inalta la coroziune, rugozitate extrem de redusa. Astfel dupa revitalizare piesele vor rezista garantat pe o perioada de 2–4 ori mai mare decat ale unui mecanism nou si netratat. Aceasta inseamna PROTECTIE CONTRA UZURII. Concluzia este evidenta: in urma revitalizarii veti obtine piese refacute, care din punct de vedere al caracteristicilor de exploatare sunt mai performante decat cele noi.
4. Care sunt principalele caracteristici ale suprafetelor metalo – ceramice?
Caracteristicile principale ale suprafetelor pieselor pana la revitalizare si dupa tratament sunt prezentate in continuare:
– Microduritate [kg / mm2]: pana la revitalizare: 65 – 280; dupa revitalizare: 650 – 750;
– Rugozitate Ra, [µm – microni]: pana la revitalizare: 0,9 – 2,1; dupa revitalizare: pana la 0,06;
– Rezistenta la coroziune: pana la revitalizare: joasa, medie; dupa revitalizare: inalta, ridicata.